Konu: Günün AYET-İ KERİMESİ ...
96 - Alak Suresi
Bismillahirrahmânirrahîm
Mekke döneminde inmiştir. 19 âyettir. Bu surenin ilk beş ayeti, tartışmasız bir şekilde, Kur'an vahyinin başlangıcını teşkil etmektedir. Kesin tarihini tesbit etmek mümkün değilse de, bütün otoriteler, bu beş ayetin hicretten önce onüçüncü yılda (ki miladî Temmuz veya Ağustos 610 tarihine tekabül etmektedir) Ramazan ayının son on günü içinde nazil olduğunda hemfikirdir. Muhammed (s) o zaman kırk yaşlarındaydı. Hayatının o döneminde "yalnızlık ona cazip geliyordu ve [Mekke yakınındaki] Hira Dağı mağarasında inzivaya çekiliyor, uzun tefekkür ve dualarla kendini ibadete veriyordu" (Buhârî). Bir gece âniden Vahiy Meleği yanında belirdi ve ona "Oku!" dedi. Muhammed (s), ilkin gerçek bir metni okumasının istendiğini zannetti -ki ümmî olduğundan o talebi yerine getirmesi mümkün değildi. Bu nedenle "Ben okuyamam!" dedi. Bunun üzerine, kendi sözleriyle: "Melek beni yakaladı ve kendine çekti, öyle ki bütün gücüm kaybolup gitti; sonra beni bıraktı ve Oku!' dedi. Ben: Okuyamam' diye cevap verdim. Sonra beni yeniden yakaladı ve kendine çekti; sonra beni bıraktı ve dedi: Oku!' -ben [tekrar] cevap verdim: Okuyamam ...' Sonra beni üçüncü defa yakaladı ve kendine çekti ve tekrar bıraktı ve dedi: Oku, Yaratan Rabbin adına -insanı bir yumurta hücresinden yaratan! Oku, çünkü Rabbin sonsuz kerem sahibidir...'" Böylece Muhammed (s), anî bir aydınlanma ile, "okumaya", yani Allah'ın insana mesajını almaya ve anlamaya çağrıldığını farketti. Yukarıdaki alıntılar, Sahîh-i Buhârî'nin giriş bölümünü oluşturan Bed'u'l-vahy bölümünün üçüncü Hadisinden yapılmıştır. Bu Hadisin hemen hemen aynısı, Buhârî'nin başka iki yerinde daha ve Müslim, Neseî ve Tirmizî'de de bulunabilir. Bu surenin 6-19. ayetleri nisbeten daha sonraki tarihlere aittir.
1, 2.Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı "alak" dan yarattı.
3.Oku! Senin Rabbin en cömert olandır.
4, 5.O, kalemle yazmayı öğretendir, insana bilmediğini öğretendir.
6, 7.Hayır, insan kendini yeterli gördüğü için mutlaka azgınlık eder.
8.Şüphesiz dönüş ancak Rabbinedir.
9, 10.Sen, namaz kıldığında kulu (bundan) engelleyeni gördün mü?
11, 12.Ne dersin, ya o (engellenen kul) hidâyet üzere ise; ya da takvayı (Allah'a karşı gelmekten sakınmayı) emrediyorsa!?
13.Ne dersin engelleyen, Peygamberi yalanlamış ve yüz çevirmişse!?
14.O Allah'ın, her şeyi gördüğünü bilmiyor mu?
15, 16.Hayır! Andolsun, eğer vazgeçmezse, muhakkak onu perçeminden; o yalancı, günahkâr perçeminden yakalarız.
17.Haydi, taraftarlarını çağırsın.
18.Biz de zebânileri çağıracağız.
19.Hayır! Sakın sen ona uyma; secde et ve Rabbine yaklaş.
ASLI >>
Bismillahirrahmanirrahim
1.Ikre' bismi rabbikelleziy halak
2.Halekal'insane min 'alak
3.Ikre' ve rabbükel'ekrem
4.Elleziy 'alleme bilkalem
5.Allemel'insane ma lem ya'lem
6.Kella innel'insane leyatğa
7.Erra a hustağna
8.İnne ila rabbikerrü'
9.Eraeytelleziy yenha
10.Abden iza salla
11.Eraeyte in kane 'alelhüda
12.Ev emara bittakva
13.Eraeyte in kezzebe ve tevella
14.Elem ya'lem biennallahe yera
15.Kella lein lem yentehi lenesfe'an binnasıyeh
16.Nasıyetin kezibetin hatıeh
17.Felyed'u nadiyehu.
18.Sened'uzzebaniyete.
19.Kella la tütı'hü vescüd vakterib
Hadis-i Şerif >>
96 - Alak Suresi
Bismillahirrahmânirrahîm
Mekke döneminde inmiştir. 19 âyettir. Bu surenin ilk beş ayeti, tartışmasız bir şekilde, Kur'an vahyinin başlangıcını teşkil etmektedir. Kesin tarihini tesbit etmek mümkün değilse de, bütün otoriteler, bu beş ayetin hicretten önce onüçüncü yılda (ki miladî Temmuz veya Ağustos 610 tarihine tekabül etmektedir) Ramazan ayının son on günü içinde nazil olduğunda hemfikirdir. Muhammed (s) o zaman kırk yaşlarındaydı. Hayatının o döneminde "yalnızlık ona cazip geliyordu ve [Mekke yakınındaki] Hira Dağı mağarasında inzivaya çekiliyor, uzun tefekkür ve dualarla kendini ibadete veriyordu" (Buhârî). Bir gece âniden Vahiy Meleği yanında belirdi ve ona "Oku!" dedi. Muhammed (s), ilkin gerçek bir metni okumasının istendiğini zannetti -ki ümmî olduğundan o talebi yerine getirmesi mümkün değildi. Bu nedenle "Ben okuyamam!" dedi. Bunun üzerine, kendi sözleriyle: "Melek beni yakaladı ve kendine çekti, öyle ki bütün gücüm kaybolup gitti; sonra beni bıraktı ve Oku!' dedi. Ben: Okuyamam' diye cevap verdim. Sonra beni yeniden yakaladı ve kendine çekti; sonra beni bıraktı ve dedi: Oku!' -ben [tekrar] cevap verdim: Okuyamam ...' Sonra beni üçüncü defa yakaladı ve kendine çekti ve tekrar bıraktı ve dedi: Oku, Yaratan Rabbin adına -insanı bir yumurta hücresinden yaratan! Oku, çünkü Rabbin sonsuz kerem sahibidir...'" Böylece Muhammed (s), anî bir aydınlanma ile, "okumaya", yani Allah'ın insana mesajını almaya ve anlamaya çağrıldığını farketti. Yukarıdaki alıntılar, Sahîh-i Buhârî'nin giriş bölümünü oluşturan Bed'u'l-vahy bölümünün üçüncü Hadisinden yapılmıştır. Bu Hadisin hemen hemen aynısı, Buhârî'nin başka iki yerinde daha ve Müslim, Neseî ve Tirmizî'de de bulunabilir. Bu surenin 6-19. ayetleri nisbeten daha sonraki tarihlere aittir.
1, 2.Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı "alak" dan yarattı.
3.Oku! Senin Rabbin en cömert olandır.
4, 5.O, kalemle yazmayı öğretendir, insana bilmediğini öğretendir.
6, 7.Hayır, insan kendini yeterli gördüğü için mutlaka azgınlık eder.
8.Şüphesiz dönüş ancak Rabbinedir.
9, 10.Sen, namaz kıldığında kulu (bundan) engelleyeni gördün mü?
11, 12.Ne dersin, ya o (engellenen kul) hidâyet üzere ise; ya da takvayı (Allah'a karşı gelmekten sakınmayı) emrediyorsa!?
13.Ne dersin engelleyen, Peygamberi yalanlamış ve yüz çevirmişse!?
14.O Allah'ın, her şeyi gördüğünü bilmiyor mu?
15, 16.Hayır! Andolsun, eğer vazgeçmezse, muhakkak onu perçeminden; o yalancı, günahkâr perçeminden yakalarız.
17.Haydi, taraftarlarını çağırsın.
18.Biz de zebânileri çağıracağız.
19.Hayır! Sakın sen ona uyma; secde et ve Rabbine yaklaş.
ASLI >>
Bismillahirrahmanirrahim
1.Ikre' bismi rabbikelleziy halak
2.Halekal'insane min 'alak
3.Ikre' ve rabbükel'ekrem
4.Elleziy 'alleme bilkalem
5.Allemel'insane ma lem ya'lem
6.Kella innel'insane leyatğa
7.Erra a hustağna
8.İnne ila rabbikerrü'
9.Eraeytelleziy yenha
10.Abden iza salla
11.Eraeyte in kane 'alelhüda
12.Ev emara bittakva
13.Eraeyte in kezzebe ve tevella
14.Elem ya'lem biennallahe yera
15.Kella lein lem yentehi lenesfe'an binnasıyeh
16.Nasıyetin kezibetin hatıeh
17.Felyed'u nadiyehu.
18.Sened'uzzebaniyete.
19.Kella la tütı'hü vescüd vakterib
Hadis-i Şerif >>
يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا
Kolaylaştırınız, güçleştirmeyiniz, müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz.
Buhârî, İlm, 12; Müslim, Cihâd, 6.
Yorum