Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'in kullandığı 40 ögretme metodu

Kapat
X
 
  • Zaman
  • Gösterim
Clear All
yeni mesajlar
  • Sniper®
    Senior Member
    • 22-06-2005
    • 12987

    Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'in kullandığı 40 ögretme metodu

    Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) hayatının her karesinde anlatacağı bir hususu en uygun ve en güzel bir uslupla anlatmış ve öğretmede de aynı metodu kullanmıştır. Bütün insanlığa rehber olan Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'in hayatına bakıldığında O'nun öğretim adına kullandığı bazı metotları öğrenmek, bütün insanlar için iyi bir örnek oluşturacaktır. Burada Efendimiz'in (sallallahu aleyhi ve sellem) kullandığı her bir metoda, onun hangi söz veya davranışının dayanak olduğunu anlatılmamış, sadece metod ifade edilmistir:



    1. Efendimiz, söylediği hakikatleri bizzat yaşayarak hayatıyla göstermiştir.

    2. Dini yükümlülükleri tedrîcî (yavaş yavaş, basamak basamak) bir sistemle ögretmiştir.

    3. Öğretmede orta yolda durmaya ve insanları bıktırmaktan uzak durmaya riayet etmiştir.

    4. Öğrenenler arasındaki kişisel farklılıkları göz önünde bulundurmuştur.

    5. Karşılıklı konuşma ve soru-cevap şeklini kullanmıştır.

    6. Yanlış düşünceyi söküp atmak ve gerçek dogru bilgiyi net bir şekilde muhatabın kafasına yerleştirmek için akli ölçüleri kullanmıştır.

    8. Mukayese ve örneklendirme metodunu kullanmıştır.

    9. Benzetme ve halk arasında yaygın olarak kullanılan örnekleri kullanmıştır.

    10. Anlattığı hususu, elinde herhangi bir şey ile yere ve toprağa çizerek bizzat göstermiştir.

    11. Sözle beraber jest ve mimiklerini kullanmış ve el ile işaretlerde bulunmuştur.

    12. Önemine binaen, halin mümkün kıldığı bir nesneyi bizzat eline almış, eliyle kaldırmış ve arkasından söyleyeceği hususu söylemiştir.

    13. Muhataplarından bir soru gelmeden söze önce kendileri başlamazdı.

    15. Muhatabının sorusuna, onun ihtiyacına binaen, sorduğundan daha fazlasıyla cevap vermiştir.

    16. Muhatabını, güzel bir hikmete binaen, sordugu sorudan daha önemli bir hususa yönlendirdiği de olmuştur.

    17. Soru soranın sorduğu soruyu tekrarlamasını istemiştir.

    18. Muhatabşn aldığı cevabı tekrar etmesini istemiştir. Böylece cevap unutulmayacaktır.

    19. Bildiği bir husustan dolayı kişiyi imtihan etmistir ki bununla doğru cevap vereceği icin kişiyi sena etmek, övmek istemiştir.

    20. Önünde olan bir olaya karşı susma yolunu tercih etmistir.

    21. Öğretme esnasında meydana gelebilecek imkan ve fırsatları değerlendirmiştir.

    22. Latife ve şaka yoluyla (doğruyu söyleyerek latife yapmıştır) öğretmeyi tercih etmiştir.

    23. Öğrettigi hususu yeminle tekit etmiş perçinlemiştir.

    24. Ögretilen hususun önemine binaen sözü üç kere tekrar etmiştir.

    25. Konunun önemini oturuşunu ve duruşunu degiştirerek ve sözü tekrar ederek göstermiştir.

    26. Cevabı geciktirerek muhatabın sorusunu tekrar etmesini sağlayarak onu uyarmıştır.

    27. Muhatabı intibaha sevk etmek icin, onu omuzundan veya elinden tutmuştur.

    28. Muhatabı teşvik için veya onu sıkıntıya sokacak bir durumdan dolayi, bazı hususların gizli kalmasını yeğlemiştir.

    29. Söyleyeceği hususun hafızalarda daha iyi yer etmesi veya ezberlenmesi icin, sözü kısa ve öz bir şekilde ifade etmiş, daha sonra ise ayrıntılarına gecmiştir.

    30. Cevabın birkaç madde ile verileceği durumlarda önce cevabın kaç maddeden oluştuğunu bildirmek icin sayıyı söylemiş daha sonra saymıştır.

    31. Va'z etme, nasihat etme ve ögüt verme metodunu kullanmıştır.

    32. İnsanların şevklerini kamçılama veya neticesi elem verici hususlardan şiddetle uzaklaştırma (tergib ve terhib) metodunu kullanmıştır.

    33. Kıssa ve geçmiş ümmetlere ve insanlara dair haberlerle öğretme metodunu uygulamıştır.

    34. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda önce nazik bir hazırlık süreci hazırlamış ve soruyu öyle cevaplandırmıştır.

    35. Sorunun cevabının muhatabı utandırma ihtimali olan hususlarda üstü kapalı olarak kinaye yoluyla ve işaret ederek yetinmiştir.

    36. Kadınlara öğretmeyi ve nasihat etmeyi de asla ihmal etmemiştir.

    37. Halin gerektirdiği durumlarda öğretme hususunda azarlayıp paylamayı (ta'nif) ve kızmayi (gadab) da ihmal etmemiştir. Ne var ki onun paylaması ve kızması da merhamet yörüngesinde ve ümmetinin selameti icin olmuştur.

    38. Talim ve tebliğde, kitabeti (yazma metodunu) da kullanmıştır.

    39. Yabancı dilleri (mesela Suryaniceyi) öprenmesi icin bazı sahabileri görevlendirmiştir ki bu husus da günümüzde dünyanin dört bir tarafında İslam'ın güzelliklerini öğrenmek isteyenlere karşı yapılacak vazifenin çok önemli bir basamağını teşkil etmektedir.

    40. Bizzat kendi mübarek zatıyla talimde bulunmuştur.
İşlem Yapılıyor