Guslün sünnetleri beştir:
1- Gusle Besmele ile başlamak.
2- Gusülden önce abdest almak.
3- Vücudu elleriyle ovalamak.
4- Sıra ile yıkamak.
5- Sağ uzuvları sol uzuvlardan önce yıkamak.
1- Niyet getirmek.
Niyetin delili´şu hadis-i şeriftir. Hz. Ömer´in Peygamberimiz (s.a.v.) den şöyle rivayet etmiştir:
" Ameller niyetlere göredir.Kişiye ancak niyet ettiği şey vardır." [1]
Niyyet şöyle getirilir:
"Büyük abdestsizliği kaldırmağa niyet eltim" veya,
´Farz oian guslü almaya niyet etlim" ya da.
"Cünüplüğü kaldırmağa niyet ettim" demesidir. " Hayızdan Ötürü ise,
"Hayzın hükmünü kaldırmaya niyyet ettim", nifastan Ötürü ise, "Nifasın hükmünü kaldırmaya niyyet ettim" demesi gibi. Hangi gusle ihtiyacı varsa öylece niyet getirilir.
2- Vücudun üzerinde varsa pislikleri gidermek.
Meymune Hz. Peygamber (s.a.v.)´in guslü hakkında şöyle rivayet et*miştir:
"Allah Resulü guslederken, uzuvlarına isabet eden kirliliği temizler-di."[2]
Guslün farzları şafii mezhebinde ikidir. Niyet getirmek ve bütün vücu*du kılları ve derisiyle birlikte yıkamaktır. Vücut üzerinde necis veya buna benzer pislikler varsa bunların temizlenmesi guslün farzı değil, temizlen*menin bir gereğidir. Burdaki ifade herhale namaz gibi bir ibadet için ha*zırlık amacıyladır.
3- Tepeden tırnağa kadar bütün vücudu yıkamak.
Vücudun her tarafını kıllarıyla birlikte yıkamak yukarı da ifade ettiği*miz gibi guslün ikinci farzıdır. Kadınların saç örgüleri, küpe, bilezik ve yüzük gibi tabii takıların altlarının da ıslatılması şarttır.
Besmele ile başlamanın delili şu hadis-i şeriftir:
"Onda, rahman ve rahim olan Allah´ın ismi ile başlanmayan her işten bereket kesilmiştir." [3]
Gusülden önce abdest almak, elleriyle vcudu ovalamak, uzuvları ardı ardınca yıkamak ve sağ tarafı sol taraftan önce yıkamak için Hz. Aişe´nin rivayet ettiği hadisi delil gösterebiliriz. Hz. Aişe (r.anha) şöyle rivayet eder:
"Hz. Peygamber (s.a.v.) cünüplükten guslettiğinde ilk önce ellerini yı*kardı. Sonra namaz için abdest aldığı gibi abdest alırdı. Sonra parmakları*nı suya batırıp onlarla vücudundaki kılları hilalleyip vücudunu ovalardı. Sonra elleriyle başına su dökerdi. Sonra da suyu bütün cildinin üzerine döküp yıkanırdı." [4]
Hz. Aişe başka bir hadiste şöyle rivayet eder: "Resuli Ekrem ayakka*bılarını giyerken, saçlarını tararken, abdest alırken ve guslederken hep sağ taraftan başlamasından hoşlanırdı." [5]
Guslün sünnetlerine şunları da ilave edebiliriz:
a) Abdestteki mazmaza (ağıza su verme) ve istinşak (buruna su ver*me)´in dışında gusül için de mazmaza ve istinşak yapmak.
b) Uzuvları ardı ardınca yıkamak.
c) Kıbleye yönelmek.
d) Yere dökülen suyun sıçramasından korunmak.
e) Yalnız da olsa avret yerlerini örtmek.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Buharı, I, Muslini, 1907
[2] Buharı, 246
[3] KesfiilHafa, 1964
[4] Buharı, 245, Müslim, 316
[5] Buharı, 166. Müslim, 268
1- Gusle Besmele ile başlamak.
2- Gusülden önce abdest almak.
3- Vücudu elleriyle ovalamak.
4- Sıra ile yıkamak.
5- Sağ uzuvları sol uzuvlardan önce yıkamak.
1- Niyet getirmek.
Niyetin delili´şu hadis-i şeriftir. Hz. Ömer´in Peygamberimiz (s.a.v.) den şöyle rivayet etmiştir:
" Ameller niyetlere göredir.Kişiye ancak niyet ettiği şey vardır." [1]
Niyyet şöyle getirilir:
"Büyük abdestsizliği kaldırmağa niyet eltim" veya,
´Farz oian guslü almaya niyet etlim" ya da.
"Cünüplüğü kaldırmağa niyet ettim" demesidir. " Hayızdan Ötürü ise,
"Hayzın hükmünü kaldırmaya niyyet ettim", nifastan Ötürü ise, "Nifasın hükmünü kaldırmaya niyyet ettim" demesi gibi. Hangi gusle ihtiyacı varsa öylece niyet getirilir.
2- Vücudun üzerinde varsa pislikleri gidermek.
Meymune Hz. Peygamber (s.a.v.)´in guslü hakkında şöyle rivayet et*miştir:
"Allah Resulü guslederken, uzuvlarına isabet eden kirliliği temizler-di."[2]
Guslün farzları şafii mezhebinde ikidir. Niyet getirmek ve bütün vücu*du kılları ve derisiyle birlikte yıkamaktır. Vücut üzerinde necis veya buna benzer pislikler varsa bunların temizlenmesi guslün farzı değil, temizlen*menin bir gereğidir. Burdaki ifade herhale namaz gibi bir ibadet için ha*zırlık amacıyladır.
3- Tepeden tırnağa kadar bütün vücudu yıkamak.
Vücudun her tarafını kıllarıyla birlikte yıkamak yukarı da ifade ettiği*miz gibi guslün ikinci farzıdır. Kadınların saç örgüleri, küpe, bilezik ve yüzük gibi tabii takıların altlarının da ıslatılması şarttır.
Besmele ile başlamanın delili şu hadis-i şeriftir:
"Onda, rahman ve rahim olan Allah´ın ismi ile başlanmayan her işten bereket kesilmiştir." [3]
Gusülden önce abdest almak, elleriyle vcudu ovalamak, uzuvları ardı ardınca yıkamak ve sağ tarafı sol taraftan önce yıkamak için Hz. Aişe´nin rivayet ettiği hadisi delil gösterebiliriz. Hz. Aişe (r.anha) şöyle rivayet eder:
"Hz. Peygamber (s.a.v.) cünüplükten guslettiğinde ilk önce ellerini yı*kardı. Sonra namaz için abdest aldığı gibi abdest alırdı. Sonra parmakları*nı suya batırıp onlarla vücudundaki kılları hilalleyip vücudunu ovalardı. Sonra elleriyle başına su dökerdi. Sonra da suyu bütün cildinin üzerine döküp yıkanırdı." [4]
Hz. Aişe başka bir hadiste şöyle rivayet eder: "Resuli Ekrem ayakka*bılarını giyerken, saçlarını tararken, abdest alırken ve guslederken hep sağ taraftan başlamasından hoşlanırdı." [5]
Guslün sünnetlerine şunları da ilave edebiliriz:
a) Abdestteki mazmaza (ağıza su verme) ve istinşak (buruna su ver*me)´in dışında gusül için de mazmaza ve istinşak yapmak.
b) Uzuvları ardı ardınca yıkamak.
c) Kıbleye yönelmek.
d) Yere dökülen suyun sıçramasından korunmak.
e) Yalnız da olsa avret yerlerini örtmek.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Buharı, I, Muslini, 1907
[2] Buharı, 246
[3] KesfiilHafa, 1964
[4] Buharı, 245, Müslim, 316
[5] Buharı, 166. Müslim, 268