Cem Yılmaz'ın son filmi Hokabaz'ın kendisinden esinlenerek senaryolaştırıldığını iddia eden Savaş Ay belge olarak da bu yazıyı gösterdi... 2005 yılında Savaş Ay'ın Akşam gazetesinde yer alan köşe yazısı:
Şeytan torbası
1964-65 yılları... Sihirbaz Vecihi yazlık sinemalar, kötü salonlar, asker matineleri, panayır yakınlarına kurulan çadır tiyatroları ve cambazhanelerde illüzyon gösterileri yapan bir sahne esnafıdır. 45 yaşlarında, yapılı, etkileyici, karizmatik bir tiptir. Kendinden 17 yaş küçük eşi, zayıf, çelimsiz, güzel sesli uvertür şarkıcılık yapan bir kadındır. Turnelere, konserlere genellikle birlikte giderler. 9-10 yaşlarında Zafer ve 5 yaşında Işın adlı iki çocukları vardır. Özellikle Zafer sahne arkalarında büyüyen. Çocukluğunu o dünyaya teyelli yaşayan, bu nedenle akranlarının kah yadırgadığı, kah hayran olup, öykündüğü bir yaşamı vardır.
OKU VE ADAM OL!..
Vecihi zaman zaman turne grupları organize edip, Anadolu'ya heyet götürür. Baba-anne ve oğul çoğu kez bu turnelere birlikte giderler. Zafer babasına hayrandır, büyüyünce o da sihirbaz olmak istemektedir. Ancak aile Zafer'in 'okuyup adam olmasını (!)' arzuladığından başta sihirbazlık olmak üzere, sahne sanatlarının tümü yasaklanmıştır kendisine.
Mahalle ve okul arkadaşları arasında kendine değişik bir yer yapmak isteyen Zafer 'bunun yolunun sihirden geçtiğini' düşünmektedir. Ancak gizlice babasını taklit ettiği zamanlarda oldukça beceriksiz ve yeteneksiz olduğu ortaya çıkar. Evde bulunan bi dolu eşyayı, yumurta filan nevinden şeyleri sihir sevdasına kırıp, döküp yok ettiği bir dönemde, Vecihi'nin organize ettiği bir turne gelip çatar. Heyet uzun burunlu kötü bir otobüsle Anadolu'ya çıkmak üzeredir.
GAZELHANDAN, CAM YİYENE
Kadroda yaşlı bir karı koca kantocu-parodi komiği olarak, Roman darbukacı Necmi ve karısı Perihan dansöz olarak, cam, porselen tabak, ağaç yiyip, yoga yaparak icrai faaliyette bulunan Howard takma adlı Hamdi, Vecihi'nin asistanı eski boksor Hasan, klarnetçi, cümbüşçü, kemancı, gazelhan Fevzi Üreten ve öncü görevini üstlenip önce iş bağlayan arkadan heyetin oraya gitmesini sağlayan. Kendi de şarkı söyleyen efemine bir tip olan Remzi de vardır. Otobüsün şoförü Gagarin adlı çok renkli, dilli, ilginç bir adamdır. Otobüsüne Gülnihal adını takmış ve adeta onunla aşk yaşamakta, onunla konuşmaktadır. Sayılan her tipin çok sıra dışı, ilginç yaşamı ve geçmişleri vardır.
Heyet yola devam ettikçe ve konserler için konakladıkça başlarına gerilimli, komik, trajik çeşitli olaylar gelir. Dönemle bağlantı kurulacak pek çok obje, olay ve rastlantıdan yararlanarak arka planda o dönemin sosyal, kültürel, politik analizleri de verilmektedir.
KÖTÜ GÖZLER!..
Vecihi bir ara tek başına, egzotik bir ülkeye giderek oradaki bir yabancı gruba katılır. Mektuplaşmalardan çiftin arasındaki ilişki çarpıcı, sarsıcı bir biçimde verilir. Her bir konserde, her bir olayda medyanın cılız olduğu, sahne esnafına kötü gözlerle bakıldığı o dönemde sahne esnafının zor, idealist, paradoksal yaşantılarını hüzünle seyrederiz. Vecihi'nin yurt dışından dönmesinden sonra oğlunun hala sihirbazlık aşkıyla yanıp tutuştuğunu görmesi. Ve ona kendi kavlince hayat dersi vererek seçimini yapmasına olanak tanıması ve sürpriz, sarsıcı bir olayla film sona erer.
PEKİ NE BU.
'Peki nedir bu? Ne yazdın bunu?' diyorsunuz belki de. Bu kısmetse yakında çekeceğimiz filmin öyküsü. Tabii kısacık, mini minnacık bir öykü. Darbukacı Necmi'den, Sihirbaz'a, Küçük Zafer'den dansöz Perihan'a tipleri göz önüne getirin. Onları bazı ünlü sanatçılarımızın oynadığı vaziyetleri bi düşünün. Oldukça ilginç haller çıkıyor ortaya di mi? Yaa işte bizi yani ekipçe hepimizi haftalardır heyecanlandıran, uyutmayan bir tatlı-zor iş başı işte bu. Ne diyelim, hayırlısı olsun!..
Savaş Ay
Şeytan torbası
1964-65 yılları... Sihirbaz Vecihi yazlık sinemalar, kötü salonlar, asker matineleri, panayır yakınlarına kurulan çadır tiyatroları ve cambazhanelerde illüzyon gösterileri yapan bir sahne esnafıdır. 45 yaşlarında, yapılı, etkileyici, karizmatik bir tiptir. Kendinden 17 yaş küçük eşi, zayıf, çelimsiz, güzel sesli uvertür şarkıcılık yapan bir kadındır. Turnelere, konserlere genellikle birlikte giderler. 9-10 yaşlarında Zafer ve 5 yaşında Işın adlı iki çocukları vardır. Özellikle Zafer sahne arkalarında büyüyen. Çocukluğunu o dünyaya teyelli yaşayan, bu nedenle akranlarının kah yadırgadığı, kah hayran olup, öykündüğü bir yaşamı vardır.
OKU VE ADAM OL!..
Vecihi zaman zaman turne grupları organize edip, Anadolu'ya heyet götürür. Baba-anne ve oğul çoğu kez bu turnelere birlikte giderler. Zafer babasına hayrandır, büyüyünce o da sihirbaz olmak istemektedir. Ancak aile Zafer'in 'okuyup adam olmasını (!)' arzuladığından başta sihirbazlık olmak üzere, sahne sanatlarının tümü yasaklanmıştır kendisine.
Mahalle ve okul arkadaşları arasında kendine değişik bir yer yapmak isteyen Zafer 'bunun yolunun sihirden geçtiğini' düşünmektedir. Ancak gizlice babasını taklit ettiği zamanlarda oldukça beceriksiz ve yeteneksiz olduğu ortaya çıkar. Evde bulunan bi dolu eşyayı, yumurta filan nevinden şeyleri sihir sevdasına kırıp, döküp yok ettiği bir dönemde, Vecihi'nin organize ettiği bir turne gelip çatar. Heyet uzun burunlu kötü bir otobüsle Anadolu'ya çıkmak üzeredir.
GAZELHANDAN, CAM YİYENE
Kadroda yaşlı bir karı koca kantocu-parodi komiği olarak, Roman darbukacı Necmi ve karısı Perihan dansöz olarak, cam, porselen tabak, ağaç yiyip, yoga yaparak icrai faaliyette bulunan Howard takma adlı Hamdi, Vecihi'nin asistanı eski boksor Hasan, klarnetçi, cümbüşçü, kemancı, gazelhan Fevzi Üreten ve öncü görevini üstlenip önce iş bağlayan arkadan heyetin oraya gitmesini sağlayan. Kendi de şarkı söyleyen efemine bir tip olan Remzi de vardır. Otobüsün şoförü Gagarin adlı çok renkli, dilli, ilginç bir adamdır. Otobüsüne Gülnihal adını takmış ve adeta onunla aşk yaşamakta, onunla konuşmaktadır. Sayılan her tipin çok sıra dışı, ilginç yaşamı ve geçmişleri vardır.
Heyet yola devam ettikçe ve konserler için konakladıkça başlarına gerilimli, komik, trajik çeşitli olaylar gelir. Dönemle bağlantı kurulacak pek çok obje, olay ve rastlantıdan yararlanarak arka planda o dönemin sosyal, kültürel, politik analizleri de verilmektedir.
KÖTÜ GÖZLER!..
Vecihi bir ara tek başına, egzotik bir ülkeye giderek oradaki bir yabancı gruba katılır. Mektuplaşmalardan çiftin arasındaki ilişki çarpıcı, sarsıcı bir biçimde verilir. Her bir konserde, her bir olayda medyanın cılız olduğu, sahne esnafına kötü gözlerle bakıldığı o dönemde sahne esnafının zor, idealist, paradoksal yaşantılarını hüzünle seyrederiz. Vecihi'nin yurt dışından dönmesinden sonra oğlunun hala sihirbazlık aşkıyla yanıp tutuştuğunu görmesi. Ve ona kendi kavlince hayat dersi vererek seçimini yapmasına olanak tanıması ve sürpriz, sarsıcı bir olayla film sona erer.
PEKİ NE BU.
'Peki nedir bu? Ne yazdın bunu?' diyorsunuz belki de. Bu kısmetse yakında çekeceğimiz filmin öyküsü. Tabii kısacık, mini minnacık bir öykü. Darbukacı Necmi'den, Sihirbaz'a, Küçük Zafer'den dansöz Perihan'a tipleri göz önüne getirin. Onları bazı ünlü sanatçılarımızın oynadığı vaziyetleri bi düşünün. Oldukça ilginç haller çıkıyor ortaya di mi? Yaa işte bizi yani ekipçe hepimizi haftalardır heyecanlandıran, uyutmayan bir tatlı-zor iş başı işte bu. Ne diyelim, hayırlısı olsun!..
Savaş Ay